Luisterogen

laaggeletterden of anderstaligen

Met deze kaartenset ontdekken laaggeletterde jongeren en volwassenen het museum en haar rijke collecties. Tegelijk leren zij nieuwe Nederlandse woorden.

Net zoals Christoffel Plantin

Christoffel Plantin, zelf een anderstalige nieuwkomer afkomstig uit Frankrijk, beheerste de Nederlandse taal nooit volledig. Daarom gaf hij het eerste Nederlandstalige woordenboek uit. Met de kaartenset 'Luisterogen' treden leerlingen in Plantins voetspoor.

Mapje

‘Luisterogen’: een mapje met daarin kaarten met tien woorden. De spelleider is de eigen leerkracht of begeleider van laaggeletterde of taalarme jongeren of volwassenen. Samen bezoeken zij het museum. De woorden op de kaartjes hebben meervoudige betekenissen, zoals bijvoorbeeld ‘ik’, ‘kunst’ of ‘spiegel’.

Lettertypes

Elk woord is gezet in twee verschillende lettertypes: één keer in het ‘ik leer lezen lettertype’ en één keer in een ander lettertype uit de museumcollectie. Voor elk woord kiest het museum een ander, bijpassend lettertype. Zo leren de leerlingen in totaal 11 verschillende lettertypen kennen.

Afbeelding

Bij elk woord hoort een tweede kaart met  een symbool of afbeelding. Het is een woordbeeld dat het woord verbeeldt.

Voorwerp museum

Een derde kaart toont een ruimte of voorwerp uit het museum dat bij het woord past. Tegelijk vertelt de kaart het verhaal van het museum. De andere kant legt eenvoudig en kort uit waarom de makers dit beeld kozen voor hun derde kaart. Ook van deze kaart zijn er dus tien verschillende. Ze passen telkens bij de tien woorden.

Gebruiksaanwijzing

Op een vierde kaart vindt u tenslotte een korte gebruiksaanwijzing. De 31 kaarten zitten samen in een mapje.

Per twee of alleen

Tijdens het museumbezoek geeft de begeleider elke leerling een woordkaart en/of een woordbeeld-kaart. De leerlingen mogen gerust per twee werken. Ze zoeken zelfstandig in het museum wat zij het best vinden passen bij dat woord. Daarna wordt er in groep rondgegaan, vertelt elke leerling over zijn vondst en wordt er naar de keuze van het museum gekeken.

Participatie

Het mapje met kaarten kan ook langere tijd gebruikt worden door verschillende groepen tijdens een museumbezoek. Doelgroep zijn hier de groepen die graag een ander soort bezoek willen, met grote participatie van de groepsleden.

Eigen begeleider

‘Luisterogen’ stelt ons in staat om een interessante rondleiding, verzorgd door de eigen leerkracht of begeleider, aan te bieden voor scholen en groepen die de kost van een rondleiding door een gids niet kunnen dragen.

 

Boeken lezen rond de 10 woorden? Bib Antwerpen helpt je op weg met een leeslijst.

Liever iets anders doen met uw leerlingen/cursisten? Duik in onze toolbox voor leerkrachten secundair of volwassenonderwijs.

Museum Plantin-Moretus
Unesco werelderfgoed

Meld je aan voor onze nieuwsbrief